Thursday, October 9, 2008

Hari Raya ku..

hari raya kali nih..sgt x best..aku igt nk raye sakan sbb nih 1st time raye xder exam..but it didnt happen..aku keje on tuesday b4 raye..sampai kul 12..aku kol ayah kat umah tanye saiz pinggang adik sbb igt nk singgah one utama beli seluar utk adik aku..tp x jd sbb malas nk paking.so aku teruskan perjalanan ku ke kampung..naik moto..

sesampai je aku dirumah..ayah bgtau "ayah jatuh tangga semalam,pengsan..kepala kene jahit..6 jahit.." then mak,ayah,abang n adik aku pon cite what happen on that monday..

kisah ayah jatuh tangga..
ptg isnin tuh family aku cat rumah..rumah baru lpas renovate..so kene la cat..so dalam kul 630 tuh da siap cat..gune roller..cume tgl ckit2 je kat atas tuh yg x kene..kene gune berus..abg aku da penat..so dier rehat la jap..

along:ayah, along nk tdo jap..kang lpas berbuke along sambung balik...

mama tgh sibuk2 kat dapur prepare utk buke pose..ayah yg super degil nk jugak siapkan cat tuh..so dier panjat tangga..n berdiri kat steps yg paling atas..cat gune berus..maser dier nk turun dr tangga tuh..dier x balance..nk jatuh..tp ayah takut cat tumpah kene sofa..demi menyelamatkan sofa ayah plan nk duduk kat tangga yg pling atas..tapi terlajak la plak..terkebelakang skit dr tangga tuh..maka terjatuhlah ayah dr tangga tuh.."bedebuk" dengan setitik cat pun x tumpah..kepala ayah terhantuk kat lantai (lantai kami mozek yg dr batu marmar yg keras giler tuh)

biler mama dengar bunyi ayah jatuh..mama terus g ruang tamu n nampak ayah terbaring mengiring kat lantai..mama igtkan ayah tgh tahan sakit..rupe2nye ayah x sedar..ayah keluarkan bunyi mcm org berdengkur..darah dah byk keluar..mama tekan luke ayah dengan kain n letak dgn minyak gamat..adik aku da cuak..jerit2 panggil ayah..nanges2..(aku bleh bayangkan..kalau aku ader pon aku mcm tuh gak)..lpas beberapa minit lpas tuh ayah sedar..tp mamai2 sket..then diorang bwk ayah g hospital..ayah mcm hilang ingatan sekejap..dier hanye ingat maser dalam kete nk g hospital jer..what happen after dier jatuh dier x igt..sampai hospital,kene 6 jahitan kat kepala..n xray..thank God xder paper..


lemang kami di hari raya...

every time raya kami akan buat lemang..sbb lemang kami best (siyes x tipu)..n kami suke masak lemang..this year kazen aku nk tumpang wat skali n blaja cane nk wat lemang..tp sbb ayah da x sihat..mama kol kazen aku mlm tuh kate x jadi..tp bapak aku nih kan degil orgnye..pg selase tuh dier kol kazen aku n kate jadi wat lemang..sbb buluh n daun pisang da ready..so pg tuh kazen aku dtg dgn anak2 die n tolong bapak aku masukkan daun dalam buluh..masuk kan beras + santan n then bakar..by the time aku sampai rumah around 1.30pm lemang tgh bakar..(mcm baru start)..kazen aku da balik..dier tglkan 3 org anak dier utk bantu bapak aku yg x berape nk sehat tuh..aku pon tolong la mak aku potong daging n petang tuh aku plan ngan abg aku nk keluar shopping..

tp dlam kul 3 cmtuh, bapak aku mcm da x larat..dier mintak aku amik bantal n baring jap kat penanggah..aku nampak bapak aku mcm da x larat jer..so aku take turn la pulak jage lemang..nih la 1st time aku masak lemang..selama nih aku cume ikut ayah amik daun+buluh..n masukkan daun,beras + santan jer..bab bakar2 nih slalu aku tglkan kat ayah aku je..sbb dier expert..bkn senang nk bakar lemang..kene make sure bare dier cukup..xbleh bakar gune api..nnti hangus..pastu kene pusing2kan buluh lemang spy x berkerak..then kene hentak2 to make sure dier padat..leceh..sbb tuh aku malas..tp sbb aku nih sayangkan ayah aku..aku pon suruh dier msuk rehat.. n aku jage lemang tuh kat belakang sorang2..sampai pukul 7..

abang aku da marah2 sbb cancel nk keluar dgn dier ptg tuh..sbb nk tolong ayah..aku sampai nangis2 sambil masak lemang bile tgk ayah sakit mcm tuh n kene marah ngn abang aku..(aku nih kan sensitip)...maser tuh aku x tau la lemang yg aku masak tuh jd ke x..huhu..1st time la katekan..tp bile waktu berbuke tuh..tgk lemang aku "PERFECT"...huhu..bolehla aku wat bisnes lemang nnti..


satu hari di hari raye...


sbb ayah x sehat..byk keje yg aku kene wat sbb takut nk bg ayah wat keje kuat2..haih..so letih giler..raye pertama n kedua kami hanye duduk rumah jer..n layan sedara mara yg datang raye sambil melawat ayah..baju raye pon aku x pakai..kalau duk umah aku lebih senang pakai seluar jer..raye ketige baru la aku pakai baju kurung pepel n kami g raye umah nenek n bermaaf-maafan..x byk rumah yg aku pegi taun nih..sbb tade mood..aku pon xder la sihat sgt..batuk..xder suare..nih baru nk elok..duit raye pon x dpt byk..dpt rm45 jer...huhu..




thats all for hari raye aku..gambar x amik satu pon..sbb tade mood n malas..

1 comment:

LuKe HaKiM said...

ouh otai.
i leb you.
sangat prihatin dan mensayangi ayahnye,encik ahmad..
miss you lots.
selamat hari raya kawan!!!!